پیش دبستان و دبستان غیردولتی دخترانه شمیم عترت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان/ناحیه 4

استراتزی آموزشی و پرورشی

استراتژی آموزشی

  الف )اهداف آموزشی

  پرورش دانش آموزان متفکر ، خلاق و پژوهنده

  بهره برداری از فناوریهای نوین در آموزش

  افزایش انگیزه و عمق یادگیری و یاد دهی

  فراهم کردن انواع شیوه های آموزشی برای استعداد ها و گرایش های مختلف

  توانمند کردن دانش آموزان در به کارگیری علم و به دست آوردن آن

  علاقمندی بیش تر دانش آموزان به درس، مدرسه و کلاس و در نتیجه ارتقای علمی

  فراهم سازی فضای آموزشی مناسب وسودمند برای یادگیری

   ب )آموزش دانش آموزان

  آموزش دانش آموزان

  1)فناوری اطلاعات و IT

 امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یکی از روشهای انتقال دانش مورد استفاده قرار می گیرد، با وارد کردن ابزار فناوری اطلاعات در مدرسه زمینه برای ورود دانش آموزان به عصر ارتباطات فراهم می شود. با توجه به اهداف آموزشی دبستان و اهمیت فراگیری فناوری اطلاعات ، آموزش کامپیوتر به عنوان یکی از دروس اصلی  در برنامه درسی دانش آموزان گنجانده شده است.

  2)تقویت بنیه علمی

 تلاش مضاعف و انجام فعالیت های علمی و عملی در جهت تقویت بنیه علمی و توان یادگیری دانش آموزان از جمله موارد آموزشی دبستان گلهای عترت می باشد.برگزاری کلاسهای تقویت بنیه علمی توسط مربیان برجسته و مطرح ، به همراه  آزمونهای مستمر ، جهت دانش آموزان موجب شده تا آنان در مسیر رشد و پرورش استعداد خود قرار گرفته و همواره از لحاظ علمی از همسالان خود در رده های بالاتری قرار گیرند.

  3)زبان انگلیسی دبستان گلهای عترت

 کلید ارتباط با دنیای امروز دانستن زبان انگلیسی است، آموزش زبان انگلیسی در دبستان گلهای عترت به صورت تخصصی و به عنوان یکی از دروس اصلی از مقطع پیش دبستانی شروع و تا پایان تحصیل در دبستان ادامه دارد. استفاده از مربیان متخصص و چندین سال تجربه در این زمینه موجب شده که دانش آموزان گلهای عترت در رابطه با زبان انگلیسی به مدارج بالای علمی برسند.

 4)آموزش چند رسانه ای

 در آموزش چند رسانه ای علاوه بر موارد معمول آموزشی معلم از مواد آموزشی چند رسانه ای شامل فیلم ، عکس ، صدا و ... استفاده می کند. دبستان گلهای عترت با استفاده از روشهای نوین آموزش چندرسانه ای به همراه ابتکار و خلاقیت مربیان در امر تدریس توانسته به  ویژگیهای آموزشی برجسته ای همچون: ایجاد محیطی جذاب و دلنشین برای تدریس، کاهش زمان مورد نیاز برای تدریس مباحث مختلف و ماندگاری بلند مدت مطالب آموزش داده شده ، دست یابد.

  5)ورزش تخصصی

 با توجه به اهمیت ورزش  در رشد و سلامتی کودکان ، دبستان گلهای عترت جهت ساعات ورزش هفتگی دانش آموزان اقدامات ویژه ای به شرح زیرانجام داده است .

 انتقال دانش آموزان به ورزشگاه در ساعات ورزش

 آموزش ورزش تخصصی(ژیمناستیک ) توسط مربیان متخصص جهت پایه های اول و دوم

 تقسیم بندی دانش آموزان پایه های سوم و چهارم و پنجم با توجه به علاقمندی دانش آموزان 

 تهیه لوازم ورزشی به اندازه کافی جهت تمامی رشته های ورزشی

 برگزاری مسابقات ورزشی به مناسبهای محتلف در بین دانش آموزان در ورزشگاه

  ج )آموزش معلمان

 آموزش معلمان

 آموزش و تدریس در دنیای امروز یک شغل کاملا حرفه ای است چرا که معلم در هر سال با دانش آموزان جدید و الگوهای نو مواجه و در ارتباط است و باید نیازها و شایستگی های آنها را به درستی شناسائی کند، به همین لحاظ و با توجه به نقش هدایتگر و اصولی معلم در فرآیند آموزش ، آموزش دقیق و کارآمد معلمان عاملی مهم و نیاز اساسی می باشد. از جمله موارد آموزشی معلمان در دبستان گلهای عترت می توان به مهارتهای IT ، برنامه درسی ، روش تدریس ، تشویق و ارزیابی دانش آموزان و ... اشاره کرد. آموزش معلمان همراه با ارزیابی مستمر از عملکرد آنان ، از عوامل برجستگی سطح عملکرد آموزگاران در دبستان گلهای عترت می باشد.

  د )آموزش اولیاء

 آموزش اولیاء

 والدین دانش آموزان نقش اساسی در رشد متوازن و همه جانبه دانش آموزان دارند و به عنوان منابع آموزشی تلقی می شوند.افزایش مشارکت والدین در فرآیندهای آموزشی از اولویتهای مهم در دبستان گلهای عترت می باشد.از برنامه های کلی جهت آموزش والدین دانش آموزان می توان به برگزاری دوره های IT ، جلسات آموزشی در رابطه با نیازهای آموزشی، راهنمایی، ایجاد انگیزه و مشاوره با فرزندان،راه اندازی کتابخانه مخصوص اولیاء و... اشاره کرد.

  استراتژی پرورشی

 الف )ارتباط با دانش آموزان

 مرکز مشاوره

 مفیدترین ابزار و راهکار جهت رشد دانش آموزان ، برنامه ریزی نفر به نفر با نظارت مشاوران و اولیاء برای آنان می باشد. مشاوره،به ارتقای دانش و مهارت افراد در شناخت مسئله و تصمیم گیری صحیح کمک میکندو فرد را یاری می رساند تا بر مشکلاتش غلبه کند و از بین راهحلهای مختلف ، بهترین را انتخاب نماید.کمک به والدین در ایفای نقش موثر در تربیت کودکان و کمک به رشد شخصیتی همه دانش آموزان و شکوفائی استعدادها و مهارتهای آنها، با برنامه ریزی و ارئه خدمات مشاوره فردی برای اولیاء و دانش آموزان، برگزاری جلسات مشاوره گروهی، ارتباط مستمر با اولیاء از طریق ارسال بروشورهای موضوعی در رابطه با روشهای تربیتی دانش آموزان و ... گوشه ای از فعالیتهای مرکز مشاوره دبستان گلهای عترت می باشد.

 مهارتهای زندگی

 مهارتهای زندگی، مهارتهای شخصی و اجتماعی است که کودکان و نوجوانان باید آنها را یاد بگیرند تا بتوانند در مورد خود، انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر، شایسته و مطمئن عمل نمایند. آموزش درس مهارتهای زندگی در دبستان گلهای عترت به عنوان یکی از دروس اصلی و  به صورت یادگیری فعال است.این آموزش به صورت گروهی و مشارکتی مبتنی بر فعالیت دانش آموزان مانند ایفای نقش ، بحث و گفتگوی کلاسی ، تبادل تجربیات و احساسات، داستان ، شعر و... می باشد.

 فوق برنامه

 فضای شاد و بانشاط مدرسه، موجب ایجاد محیط با طراوت آموزشی و پرورش افکار و خلاقیت دانش آموزان می شود. دبستان گلهای عترت ، یک مدرسه چند بعدی است، لذت بخش سازی تحصیلی با ارائه فعالیتهایی که یادگیری کلاسی را تقویت و تحصیلات را شاد و جذاب می کند، توجه به علایق دانش آموزان، سازماندهی فواصل فعالیت ها، تنوع در فعالیتهای آموزشی و پرورشی ، از اهداف اصلی آن می باشد. برگزاری جشنهای شاد به مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی، روشهای نوین تشویق دانش آموزان (تشویق هفتگی ، ماهانه ، همایش ستاره ها و..) ، برگزاری اردوها، برنامه های تفریحی و بازدیدهای متنوع، فعالیتهای پرورشی گسترده و خلاق، موجب شده که لبخند نقش همیشگی لبهای دانش آموزان گلهای عترت باشد.

  ب )ارتباط با معلمان

 ارتباط با معلمان

 معلمان اصلی ترین عنصر در پرورش افکار دانش آموزان هستند، و به دلیل داشتن ارتباط تنگاتنگ با دانش آموزان آگاه ترین فرد از افکار و روحیات آنان می باشند.ارتباط و تعامل دائمی، هدف دار و از پیش برنامه ریزی شده میان معلمان ، دانش آموزان و اولیاء زمینه ساز شناسایی و پرورش استعدادها و توانایی های خاص هر دانش آموز می شود.در این راستا دبستان گلهای عترت با قرار دادن جلسات دیدار با معلم به صورت انفرادی در برنامه درسی هفتگی(باعنوان ساعت ستاره دار) و جلسات گروهی ماهانه ، سعی در ایجاد این ارتباط به بهترین نحو دارد.

  ج )ارتباط با اولیاء

   ارتباط با اولیاء

 اولیاء از مهم ترین عناصر مرتبط با سیستم مدرسه هستند. ارتباط با اولیاء و اطلاع رسانی مناسب و مستمر به آنها موجب فراهم آوردن امکان همکاری و همفکری آنان در اجرای تصمیمات و برنامه های آموزشی و پرورشی مدرسه می شود.پویاسازی فعالیت های انجمن اولیاء و مربیان دبستان نوید در قالب کمیته ها ی فنی چهارگانه (آموزشی ، ارتباط خانواده ، فرهنگی ورزشی و مالی ) ، تشکیل گروههای همیاری و همفکری اولیاء در قالب (گروه نماینده مادران) ، ارائه تقویم اجرائی ماهانه(شامل کلیه برنامه های آموزشی ، تفریحی ، جلسات ) در ابتدای هر ماه به اولیاء ، استفاده از ابزارهای اطلاع رسانی به روز و پیشرفته جهت ارتباط سریع و آسان با اولیاء ،ارسال مستمر بروشور های مرتبط با   وضعیت برنامه ریزی ، انضباطی و آموزشی مدرسه و دانش آموزان و ... موجب شده که اولیای دبستان گلهای عترت عهده دار بخشی از برنامه های آموزشی و پرورشی دبستان باشند.